Recycling

Nadat de sportkleding en -materialen zijn ingezameld worden deze verdeeld over verschillende recyclingpartners. Ieder met een eigen expertise om de producten zo hoogwaardig mogelijk tot bruikbare grondstoffen te recyclen.

Mechanische textielrecycling

Bij mechanische recycling wordt het textielafval vervezeld of gesmolten en vervolgens tot een nieuw garen gesponnen. De kleur van de garens is afhankelijk van het materiaal en de manier waarop dit wordt gecombineerd. Of een textielproduct mechanisch is te recyclen, is afhankelijk van de constructie van de stof. Een gebreide trui is bijvoorbeeld makkelijker te vervezelen dan een strak geweven jas. De ingezamelde sportkleding die gemaakt is van katoen of een mix van materialen wordt (als het niet herbruikbaar is) op deze manier verwerkt.

Chemische textielrecycling

Bij chemische recycling wordt polyester textiel afgebroken tot aan de kleinste bouwstenen, op moleculair niveau. Tijdens het proces wordt de polyester gezuiverd. Het eindresultaat: een granulaat in vrijwel dezelfde kwaliteit als een virgin polyester, maar dan met een veel betere carbon footprint. Geschikt voor het spinnen van garens voor nieuwe sportkleding. In dit proces kunnen vlaggen, hesjes, wedstrijdshirts en ander polyester materiaal worden gerecycled.

Recycling van harde kunststoffen

De verwerking van harde kunststof producten, zoals bidons en pionnen gemaakt van PP, PE of PVC verloopt in een mechanisch proces. De producten worden op basis van vorm, dichtheid, maat, kleur of chemische samenstelling van elkaar gescheiden. Vervolgens wordt het vermalen, gewassen en indien nodig gecompoundeerd en gepelletiseerd. Het eindresultaat: een bruikbare grondstof voor de productie van nieuwe producten, zoals bijvoorbeeld trainingspionnen!

Upcycling

Soms is recycling tot hoogwaardige grondstoffen niet mogelijk zoals bij veel reclamedoeken die je langs de zijlijn van sportvelden ziet. Deze doeken zijn gemaakt van een mix van PVC en polyester. Twee grondstoffen die niet meer van elkaar te scheiden zijn. In samenwerking met sociale ateliers verwerken we de reclamedoeken tot sporttassen. Het leuke van upcycling is dat je de oorspronkelijke bedrukking of functie terugziet in het nieuwe product. Zo krijgt ieder product een uniek verhaal.